Ászanák jelentése és jótékony hatásai

Bemutatkozás Forums forum Ászanák jelentése és jótékony hatásai

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #3648

    A jóga gyakorlatokat különböző testtartások alkotják, ezeket ászanáknak (asana) nevezzük.

     Goraksha Szamhita – 84 létező ászanát említ, két ülő pózt név szerint (sziddhászana,
    padmászana).
     Hatha Jóga Pradipika – 84 ászanát nevez meg, ebből négy ülőt tart fontosnak (sziddhászana,
    padmászana, bhadrasana, szimhászana)
     Hatha Ratnavali – 52 ászana konkrét leírása nevekkel.
     Gheranda Szamhita – Shiva 8.400.000 ászanát tanított, amelyből 84-et említ mint
    lényegeset
    Krishnamacharya (1888-1989), aki a huszadik század legjelentősebb jógatanárait tanította, többek
    között B.K.S. Iyengart, Indra Devit. A tradicionális hindu tanokban és az ájurvédában is magasan
    képzett mester fogékony volt a modern idők elvárásaira. Kialakított az indiai fiatalság számára egy
    dinamikus ászana gyakorlási rendszert, ami ötvözve a hatha jógát, birkózást, modern nyugati torna
    elemeket, alapját képezi a mai vinyasa flow és power jógának.
    Az ászanák fiziológiailag, energetikailag tökéletes testtartások. Gyakorlásuknak van tisztán
    érzékelhető fizikai hatásuk is, de a cél egy olyan belső átéléssel összekötött gyakorlás, amely során
    megismerjük a lélek az elme és a test kapcsolatát.
    Az ászanák felkészítik a testet a magasabb rendű meditációra, lelki elmélyülésre. Az izom és
    csontrendszer folyamatos, kitartott hajlításán és feszítésén, illetve nyújtásán alapulnak.
    „ A test nem válaszható el az elmétől, ahogy az elme sem választható el a lélektől. Senki sem tudja
    meghúzni közöttük a határvonalat.” /B.K.S. Iyengar/
    „Az ászana testtartást jelent, az egész test helyes tartásának művészetét fizikai, mentális és spirituális
    szempontból egyaránt.”
    „Két aspektusa van, a póz felvétele, valamint az elmélyedés. Az elmélyedés során megvizsgáljuk, hogy
    a testnek és az elmének mely része működik, továbbá, hogy a test mely részét nem hatja át az elme.
    Arra törekszünk, hogy az elmét is egyenlő mértékben terjesszük ki mint a testet. Amiként a test
    összehúzódik vagy kiterjed, az értelem is összehúzódik vagy kiterjed, hogy ez által a test minden
    részét elérhesse. Amikor ez az érzékenység a testtel, az elmével és a lélekkel egyaránt kapcsolatban
    van, akkor a szemlélődés vagy meditáció állapotában vagyunk, melyet ászanának nevezünk.”
    Ne az ászanát igazítsd a test szerkezetéhez, hanem formáld a testet az ászana kívánalmaihoz. Akkor
    az ászanában megjelenik a helyes fizikai, fiziológia, pszichológiai, intellektuális és spirituális tartalom.
    Ha egy ászanát helyesen hajtunk végre akkor a test és elme közötti kettősségnek meg kell szűnnie,
    ahogy az elme és lélek közötti kettősségnek is.
    Ha így hajtjuk végre az ászanákat, akkor egészségesen tartjuk a test sejtjeit, a fiziológiás test
    (pranajama-kósa) is egészséges lesz, és az elme a lélek felé fordul. Ez az ászanák hatása.
    2
    Minden szerzői jog fenntartva: Nemes-Csontos Rita
    Úgy kell végre hajtani őket, hogy az elmét a testhez kötöttségtől a lélek fénye felé vezessék.”
    Az ászanák gyakorlásakor csak akkor tudjuk teljes mértékben kiterjeszteni a testet, ha a légzésünket
    összehangoljuk a mozgással.
    A gyakorlás szabályai, feltételei:
     jama és nijama erkölcsi támasztékai nélkül pusztán tornagyakorlatok!
     gyakorlást mindig üres gyomorral kezdjük el, a gyakorlás előtt ne együnk legalább két órával
    utána is inkább csak igyunk további 1 óráig
     legjobb időpont a gyakorlásra a kora reggel vagy a késő délután, este
     a gyakorlás helye legyen tiszta, jó levegőjű, csendes, nyugodt, kellemes
     az ászanák gyakorlása közben csak a testünk legyen aktív, agyunk legyen passzív, éber és
    figyelő
     légzés kizárólag orron keresztül történjen, ne korlátozzuk a légzést ászanázás közben
     ászanák befejezése után mindig relaxáljunk (szattvikus energiák)
     mindegy melyik irányba kezdesz egy ászanát, de mindig csináld meg az ellenkező irányba is
    Speciális előírások, amik előfordulhatnak:
     nincs gyakorlás betegség idején, gyulladásos, vagy lázas állapotban
     ne végezzenek fordított testhelyzeteket akik: menstruálnak, retinaleválásban, gennyes
    fülfolyásban vagy kezeletlen magas vérnyomásban, nyaki porckorong sérvben, csigolya
    elcsúszásban szenvednek
     terhesség esetén: csavarás, hasizom erősítést, erős hátrahajlításokat kerülni kell, – kismama
    jóga
     nagyobb műtétek, szülés esetén a kezelő orvos javaslata alapján kezdjék el a gyakorlást

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.