A jógaszentírások fontossága és rangsora

10460257_689872384435375_6303869049378231091_n

A jógatradícióban a legfontosabb dolog a folyamat tiszta követése és átadása. Ebben fontos szerepet foglalnak el a jógaszentírások, mint a pontos recept, és tanítók, akik nem a saját spekulációjukat tanítják, hanem a szentírások valódi üzenetét, anélkül, hogy megváltoztatnák azokat.

Ez még a materiális világban is működik. Ha meg akarok tanulni valamit főzni, akkor egy hiteles recepthez és tanítóhoz fordulok, nem valami kókler spekulátorhoz. Ekkor érjük el egy folyamat teljes sikerét, ha hiteles forrásokhoz fordulunk!

Ez a jógában aztán teljesen igaz! Persze az is egy kérdés, ha valaki jógázik, mi is a célja! Mert ha nem a jóga valódi célja, a megvilágosodás, a célja, akkor tudja úgy forgatni a szentírások szavait, hogy azzal a saját spekulációját támasztja alá. Vagy egyáltalán nem is fél kimondani, hogy a jógaszentírások, régen keletkeztek és nem is alkalmazhatók ebben a korban és ezért inkább menjünk a saját “tapasztalataink” alapján, ami persze sehova nem vezet.

Tehát a jógaszentírások szerepe nagyon is fontos. Anélkül nem értjük mit csinálunk, nem tudjuk mi a célja, és nem tudjuk helyesen végezni, aminek természetesen az eredménye, hogy nincs eredménye. Vagy legalább használható értéke.

Van pár köztudatban elismert jógaszentírás! pl Patanjali jógaszutrák, hatha jóga pradipika, Shiva samhita, Bhagavad Gita stb

A jóga szentírásai mind a védákon alapulnak, legyen az Sruti, vagy Smriti. Van természetesen rangsor is a védikus szentírások között is. Ezeket természetesen nem mi találjuk, ki hanem maga védikus szentírások kategorizálják az írásokat és a jógafolyamatokat is, pl Bhagavad Gíta.

Egy kedves barátommal volt minap egy kis filozófiai vitám amikor is felmerült a kérdés, hogy miért rangsorolom és a szentírásokat és miért rangsorolom a jógákat. Hát nem én teszem, hanem maguk a szentírások.

Tehát tisztázzuk akkor mi a rangsor mind a jógaszentírások terén és a jógafolyamatok terén. Ez egy rendkívül hosszan kifejthető téma de próbálom dióhéjban.

Szentírások helyzetét illetően megállapíthatjuk a, hogy a Védák a teremtés kezdetétől léteznek és Brahmáji, a teremtő kapta meg a tudást Istentől, Vishnutól és adta tovább a tudást a tanítványi lácolaton keresztül. Aztán 5000 ével ezelőtt ezeket Srila Vyasadeva le is jegyezte. EZEK MINDEN JÓGASZENTÍRÁS ALAPJAI.

A Védák összegzése a védanta szutra, a védanta szutra természetes magyarázatai az Upanisádok és a Puránák. Az Upanisádok legfontosabbja a a Gitopanisad , azaz a Bhagavad gíta. A puránák legfontosabbja pedig a Bhagavat purana , azaz a Srímad Bhagavatam.

A Bhagavad Gíta adja a jógafilozófia alapját, a Bhagavatam pedig elmondja ennek alkalmazását a legmagasabb szintekig.

EZEK A JÓGAZSENTÍRÁSOK LEGFONTOSABBJAI!

Ekkor jöhet a kérdés, mi van a jógaszutrákkal, és a Htha jóga pradipikával. Ezek is tökéletes irodalmak, ne értsük félre, de a jóga teljes tudományának parányi szegmenséről beszélnek, és a jóga nagyon kezdő szintejit írják le. Még a patanjali jógaszutra is az ashtanga jóga legmagasabb szintjén, a samadhin is csak megláthatod Istent, és megérted , hogy te meg örööké való lélek vagy. De igazából az még csak Brahma buta szint, ami azt jelenti, hogy ott kezdődik a jóga valódi szintje. A materialista testcsavargatás és légzéstechnikák meg végkép nem tartoznak a jóga magasabb szintjeihez. Ezek a materialistáknak valók, hogy felemelkedjenek egy kedvező , szattvikusabb  szintre.

Az jógaszturák csak az ashtanga jógáról írnak, ami a gitában csak egy fejezet ( 6. ), a dhyana jóga! önmagában tökéletes irodalom, de ez olyan mintha a konyhaművészetben csak a salátákról beszélnék. A konyhaművészt teljes tudomáynát ismerő az tud főzni bármit.

A jóga teljes tudomány a Bhagavad gítában van feltárva. Ott pedig Krishna maga rangsorolja a különböző jógafolyamatokat és megállapítja, hogy a Bhakti folyamat  az ami minden jóga tökéletessége. A legkiválóbb jógi pedig a Bhakti jógi!

“Yoginam api sarvesam”

“Aki nagy hittel mindig Bennem lakozik, s Engem imád transzcendentális szerető szolgálatában, az a legmeghittebben egyesül Velem a yogában, s az összes yogi közül ő a legkiválóbb.” Bhg. 6.47.

És minden jógaszentírás lényege a Gíta:

Raja vidya raja guhyam …..

“Ez a tudás a bölcsesség királya, a legnagyobb titok az összes titok közül. Ez a legtisztább tudás, örökkévaló, örömmel végezhető, és a vallás tökéletessége, mert megvalósítása által közvetlen tapasztalatot nyújt az önvalóról.” Bhg. 9.2

Szóval nincs ellentmondás a jógaszentírások és a jógafolyamatok között, de fontossági sorrend és rangsor van.

Amit pedig fontos tudnunk, ha a jóga valódi céljait akarjuk elérni.

http://nitayoga.com/a-joga-megkozelitesei-es-valodi-celja/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


three − = 1