A Kírtan-éneklés művészete

1798009_591886804233934_1459754272_nA kirtan szó azt jelenti, együtt énekelni, dicsőíteni. Bhajan szanszkrit szó pedig azt jelenti ” imádat “

A védikus szentírások azt mondják, hogy ebben a korban a legmagasabb szintű jógafolyamat és a legpotenciálisabb eredményt adó út az önmegvalósítás felé.

Ez nem egy közönséges zene. Minden művészetnek van egy tudománya, hogyan végezzük, hogy a megfelelő eredményt kapjuk.

A folyamat végzés tudás nélkül szentimentalizmus, odaadás nélkül pedig materializmus ami csak a rituálékra helyezi a hangsúlyt. Egyik út sem vezet el a végeredményhez.

Az odaadó folyamatok végzése minden esetben a tudás segítségével válik sikeressé. Ne értsük félre, nem a hangszerek használatára gondolok, vagy dallamokra, rágákra. Arra a tudásra gondolok kik vagyunk mi és kicsoda Isten ls mi a kapcsolat. Ha éneklünk különböző dalokat Krishnáról, Ramachandráról, Shiváról, akkor nem árt tudni , hogy kik ők és mi a helyzetünk nekünk és főleg, hogy mi a célja az éneklésnek, mert ők elmondják, hogy milyen tudatban énekeljünk.

Ezért fontos a filozófiai tudás a lélek helyzetéről. Ha nincs tudás, hogy lehet odaadás? Ha nem ismerünk valakit, akkor, hogy szerethetjük? Ez megint egy személytelen felfogás amikor énekeljük a neveiket de nem a meghodolás hangulatában, hanem csak azért, hogy mi emelkedjünk a tökéletesség szintjére és végül mi váljunk Istenné. Ez a lelki élet csapdája és a Kirtan éneklés csapdája is.

Például főzni sem lehet csak intuíció alapján ….. tudni is kell főzni, hogy egy jó eredményt kapjunk. Ha fogalmad sincs arról, hogy mi a főzés, mi a célja, hogyan csinálj egy specifikus ételt, akkor hiába kezdesz el egy látszólagos főzést nagy lelkesedéssel, jó motivációval, az eredmény nem valószínű, hogy az lesz ami egy főzésnek az eredménye kellene, hogy legyen. Finom ételek, elégedett, jól lakott emberek. Már persze ha egyáltalán az a cél. Mert lehet az is a cél, hogy te jól érezd magad úgy, hogy csinálsz valamit ami örömet okoz neked, de a végeredmény az nem fontos.

A Kirtan-éneklés is ilyen. Van egy művészete, etikettje, technikája.

Régen a manrtákat csak nagyon képesített jógik, brahmana papok énekelhették, mert a manrtáknak nagyon nagy ereje van.

A Kirtan éneklésben is pontos szabályok vannak, a hangszerek használatában, a dallamokban, ütemekben, a hangulatban és tudatban ahogy éneklik ezeket.

A kirtan-jóga több szinten gyakorolható és minden szint más eredményt ad.

A legalacsonyabb szint amikor a saját élvezetünkre énekeljük, jó a zene, kellemes energiát ad, amit te akarsz élvezni. Egyfajta ‘” örömzene “, tudás nélkül kizárólag a saját boldogságunkért. Ez is jó egy darabig de csak minimális lelki eredményt ad mert a motiváció az anyagi boldogság. A mantrák kívánságteljesítő ereje ezért ezt teljesíti.

Ne értsük félre ezt sem, minden szinten lehet a Kirtan “örömzene”. Csak nem mindegy, hogy az Abszolút Igazság örömére szól, Bhajan , vagy a mi örömünkre szól, mert akkor a kirtan ereje lecsökken és anyagi eredményeket ad.

Ezt hívják Náma apharádanak . Sértésnek a mantrák ellen.

Egyel magasabb szint, amikor az ember már tudást szerez a mantrákról , a mantra jóga céljáról, és azért énekli, hogy megtisztítsa a tudatát minden feltételekhez kötöttségtől. Ez még mindig nem tiszta odaadás de legalább lelki eredményt ad. Ez még mindig kicsit önös érdekből történik ezért nem a tiszta odaadás szintje de az énekélés itt már transzcendentális imává válik . Bhajan lesz.

A tiszta odaadással énekelni az a legmagasabb művészete a Kirtannak. Amikor teljes tudásban az önvalóról, arról kiről , kinek énekelsz, és hogy azért énekelsz mert dicsőíteni szeretnéd  a bhajan, imádat tárgyát. Ez bhakti-kirtan. A kirtanozás tökéletessége.

Fel kell emelkednünk arra a szintre, hogy az mantrák, dalok kifejtsék valódi hatásukat, elérjék céljukat.

Az ilyen mantra-éneklés megtisztítja a szívet és a tudatot minden szennyeződéstől, és felemeli az éneklőt a tökéletesség szintjére amelyben megtapasztalja eredeti lelki természetét mint örök, teljes tudással és boldogsággal létező lélek, aki örök szeretetteljes kapcsolatát élvezi az Abszolút Igasásággal, Istennel.

1511007_589889517766996_2054715337_n

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


7 − = four