A jóga megközelítései és valódi célja

OmPurple copy

Rengeteg filozófiával és megközelítéssel találkozunk manapság. Annyi fajta motivációval fordulunk a jóga felé. Annyi módszeren keresztül akarjuk használni a jóga folyamatát, de olyan kevesen értjük is valójában, mi a jóga, mire való, és hogyan érhetjük el vele céljainkat.

A jóga folyamatának megközelítései manapság:

Karmi megközelítés: élvezni szeretném a jóga mellékhatásainak azon eredményeit, mint az egészség, a vitalitás, a letisztult érzékek, az elme békéje, a több és minőségibb érzékkielégítés érdekében.
Ezért is tombol annyira a nyugati világban a jóga. Az emberek rájöttek arra, hogy a jóga csodás hatásaival (egészség, szép test, kifinomult érzékek, nyugalom,…) egyfajta elmebeli békességet érhetnek el, és ebben a formában jobban tudod élvezni a világot.
Ez a megközelítés a legalacsonyabb szint, mivel itt a cél nem egyezik a jóga valódi céljával ami az elszakadás ettől a világtól, és visszatérni az lelki világba az eredeti helyzetünkbe. Ez az önmegvalósítás lényege. A karmi megközelítésben viszont arra használod a jógát, hogy erősítsd magadban a hamis egót (én vagyok az élvező és az irányító, Isten).

Jnáni megközelítés : keres valamifajta önmegvalósítást, és a tudás megszerzésének folyamatával próbálja megérteni a helyzetét és a világot, de még mindig önös célokkal.

A jógának azonban egész más célja volt.
A jógairodalom nagyon bőséges: Patanjali jógaszutrák, Hatha jóga pradipika,stb. A legfontosabb irodalom számomra a Bhagavad Gíta. Mert ebben van összegezve a jóga célja és sikerre vitelének folyamata. A többi előbb említett jógairodalom pedig a technikai részletekkel foglalkozik, illetve az adott folyamat végcéljával is de, nem adja át teljesen az út tökéletesítésének módját világosan.

Sok jóga folyamat van amibe most csak érintőlegesen mennék bele.

A Bhagavad Gítát 3 részre lehet osztani

Első 6 fejezet Karma-jóga folyamatát tárgyalja, valamint a test és a lélek különbözőségének tudományát. Ez az önmegvalósítás alacsonyabb szintjeit jelenti. Tetteket végezni a Legfelsőbb(Isten, Vishnu) elégedettsége érdekében. Követve a Védikus szentírások utasításait.
Ennek is két szintje van: Sakáma-karma jóga és niskama-karma jóga. Az egyik vágyik tettei gyümölcsére, a másik nem, de mivel mindkettő felajánlja tetteik eredményét a Legfelsőbbnek, ezért hívják jógának, és így mindkét folyamat felemeli a transzcendentális síkra a végrehajtóját.

Ebben a szekcióban van a Dhyána jóga is, azaz az ashtanga jóga, a meditációs jóga. Ez is egyfajta karma jóga, mivel 8 szintjéből 6 szint szinte csak technikai, mechanikus folyamatok végzésével foglalkozik, tehát cselekedeteket végez a gyakorló.
Itt most kicsit jobban belemennék a Dhyána jóga (ashtanga jóga) elemzésébe.
Először is a Dhyána jóga az önmegvalósítás szempontjából nem egy megvalósítható út. Ez a folyamat a Szattya-yugában, az aranykorban volt megvalósítási folyamat, ami nagyon régen volt és az emberek nem voltak annyira degradáltak, mint ma – képességeiket és tisztaságukat tekintve. Lehet egy kisegítő eszköz az elme és test megtisztításának folyamatában, és a test és elme legyőzésében, de ha nem kapcsoljuk a Bhakti folyamatához, akkor az önmegismerés szempontjából nem lesz megvalósítható folyamat , így nem kapjuk meg a tökéletes eredményt.

Az ashtanga-yoga 8 szintnjéből az első hat csak technikai és mechanikus folyamatokat tartalmaz amiben megtisztítjuk a testünket és elménket a tisztátlanságoktól és igába hajtjuk az elmét , hogy képes legyen a zavartalan meditációra. Azaz niskáma karma –yoga.

-Yama azaz tiltások amelyeket követve elkerüljük a további szennyezését a testnek és elmének.

-Niyama pedig az kedvező elvek követése amelyek elősegítik ugyanezt a célt

-Ászana  azaz ászana gyakorlás amelynek a célja legvégső soron az egyenes hát ….  Nagy misztika lengi körül az aszana gyakrolását de a végcél az volt , hogy a testet megtisztítsd és alkalmassá tedd a hosszan tartó egyenes ülésre egyenes háttal lótusz pozícióban  Az egyenes gerinc alkalmas pozíciója a hátnak amikor is a gerinc menti energia csatornában ( a szusumnában ) tudod mozgatni az életenergiákat.

-Pranajama a folyamat amely sok légző gyakorlaton keresztül  végül meg tanulod kontrolálni az életlevegőket és a test finomabb energiáit azzal a végcéllal , hogy a végén leállítsd a légzést , az életlevegők áramlását. Mivel ameddig az életlevegők mozognak a testben addig az elme nem tud fix lenni a tökéletes meditációhoz.

-Pratyahara az ötödik szint amikor már tökéletességre vitted a pranajam szintjét és megállítottad a légzést , azután behúzod az érzékeid a külvilágból és kikapcsolod őket , hogy ne funkcionáljanak és ne zavarják a meditációt.

-Dhárana a szint amikor a behúzott érzékek által képes vagy egy pontra öszpontosítani.

-Dhyána amikor a meditációd tárgyává az Úr Vishut , Isten szívben lévő formáját helyezed és azon meditálsz

-Samadhi pedig az az állapot amikor ez a meditáció fixálódik és aminek a végeredményeképpen a jógi elér a Vishnu darsant. Meglátja a szívben lévő Felsőlelket , Paramátmát és megérti eredeti helyzetét mint az ő örök szolgája és társa . Ekkor éri el az ember a dhyána-yoga célját.

Nem épp egy könnyű folyamatról beszélünk . A Brahma samhita ezt a folyamatot a lassú útnak nevezi. Ami 10000 évig is eltarthat , vagy ezer és ezer életig míg valaki ezt a folyamatot  tökéletességre viszi. Mondhatjuk azt , hogy a ma emberének ez egy teljesen megvalósíthatatlan folyamat.

Fel lehet tenni akkor nekem a kérdést …. te miért gyakorlod.

Az ashtanga-yoga folyamat egy csodás módszer arra hogy a testet megtisztítsd és legalább egy kicsit kontrol alá vond az érzékeid legalább arra az időre míg gyakorolsz. Megtanuljunk fegyelmet és önkontrolt gyakorolni. uralkodni az test és elme fölött. Megtisztítjuk a testünket és az elménket az már  az egy jó alap a lelki fejlődésre és arra , hogy elkezdjük a fejlettebb szintű jóga gyakorlást a Bhakti-yoga folyamatát. Mindamellett az emberek általános tömege inspirációt kap arra , hogy legalább egy tudatosabb élet felé induljon el és tudakozódjon arról , hogy van több is mint a körülöttünk lévő érzéki világ és , hogy az emberi létforma küldetése több mint az érzék kielégítés.

Az sem elhanyagolható dolog , hogy a folyamat az Abszolút szintről jön és még ha anyagi cselekedetnek tűnik is , mivel hiteles forrásból származó folyamat ezért ennek a követés lelki fejlődést eredményez. Az emberek ha látják , hogy egy folyamat eredményes akkor hitük lesz a folyamatban és utána elfogadják és követik a további részeket is. Végül eljutnak a teljes megvalósításig amiben az ember elkezdi  Bhakti yoga folyamatát.

A Bhakti folyamatáról egy későbbi jegyzetben beszélünk.

Om tat sat

https://www.facebook.com/notes/kiss-zolt%C3%A1n-nitai-yoga-/a-j%C3%B3ga-megk%C3%B6zel%C3%ADt%C3%A9sei-%C3%A9s-val%C3%B3di-c%C3%A9lja-wwwhotyogabudapestcom/435304523225497

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


7 − = one